Inredning för själen: Kost för inre styrka!

Konkreta åtgärder
För att må bra är kosten verkligt viktig. Bra kost gör oss starka, friska, snygga, glada och fulla av energi. Har du skrivit några mål för din kost/hälsa så är det dags att ta en titt på dem nu (om inte läs här). För att nå dit du vill, hur ska du då leva ditt liv? Kanske har du någon förebild som du kan inspireras av?

Se till så att dina åtgärder är förenliga med ett härlig och utmanande tillvaro. Om vi kämpar och plågar oss mot ett mål blir lyckan kort. Ett exempel på det är att banta för att nå en idealvikt. Att kämpa, gå hungrig, inte unna sig.  Om man sedan når sin ”drömvikt” stannar man inte där länge om man inte fortsätter att kämpa, gå hungrig och inte unna sig.  Kontinuitet är viktigt, det handlar om att hitta ett hållbart och njutbart sätt att leva för att uppnå hållbara resultat. Börja med ca 5 förändringar och lägg till när du känner att du fått in en kontinuitet med dem. Ställ följande frågor:

- Vad är det du inte gör idag som du behöver göra för att nå ditt mål?
- Vad är det du gör idag som du måste sluta med för att nå ditt mål?
- Vad behöver du göra för att behålla glädjen och inspirationen på resan mot målet?
- Behöver du skaffa något för att nå dina mål?
- Vilka behöver du träffa för att få stöd/inspiration?

Skriv ner de viktigaste åtgärderna (ca 5 st) som du behöver vidta, för att nå målet.

Exempel på konkreta åtgärder

1. Dricka 1 liter vatten/dag samt smarriga fruktjuicer/smoothies

2. Unna mig mörk choklad (mindre annat sött)

3. Äta minst 3 middagar i veckan utan potatis, ris, pasta.

4. Lyxa med frukt och grönt!

5. Köpa ekologiskt och närproducerat när det finns. Undvika halvfabrikat.

Kom ihåg att hålla dina löften till dig själv, dessa är viktigt att respektera.Värdesätt dig själv och din hälsa.

Generella inredningsåtgärder
Jag kommer nu ge dig generella inredningstips för en mer lustfylld och hälsosam kost. Fundera på hur du kan skräddarsy ditt hem speciellt mot dina mål. Eftersom KÖKET är det viktigaste rummet vad gäller vår kost så kommer vi denna gång att fokusera på det rummet.

Skriv ner dina mål och konkreta åtgärder för din kost och sätt upp lappen på ett bra ställe. På kylskåpet eller insidan av skafferidörren till exempel. Gör en snygg lapp! Du kan också sätta upp bilder och andra symboler som visar var du vill nå. En bild på dig själv när du mår riktigt bra kanske? Samt andra symboler för dina mål som hjälper dig att komma ihåg att kontinuerligt ”leva dina mål”.

Gör en storstädning i kök och skafferier. Släng eller skänk bort allt som inte gynnar dina mål. Gör köket till ett rum med hälsosam mat och härliga måltider i fokus.

Satsa på fantastiska fruktfat och korgar med grönsaker samt färska kryddor, citroner, chili och det du gillar att smaksätta maten med. Snyggt och inspirerande.

Tavlor och foton med smarriga bilder på nyttigheter. Snygga kokböcker är dekorativa och inspirerande att ha framme. Rama in ditt favoritrecept (inspiration 1 inspiration 2 inspiration 3). Kolla så att du inte har några tavlor, krimskrams som inte gynnar de mål du vill nå.

Jag älskar vårt vita kök och kan rekommendera ett lugn bas i köket (detta kommer jag rekommendera i de flesta rum…). Det är lätt att anpassa efter säsong och det är enkelt att byta stil. Jag tycker att det är intressant med färger och hur vi påverkas av dem. Vi har blå/vitt porslin och jag tycker att det är så fräscht, känns helt rätt att lägga upp nyttig mat på dem. En mustig höstgryta känns inte lika rätt på dessa tallrikar, då skulle jag vilja ha någon kraftigare färg och rejälare porslin.

Ställ fram en fin tillbringare och häll upp vatten på morgonen, lägg i citron, lime, apelsin, gurka, äpple, melon eller någon annan favoritnyttighet!  Fungerar på jobbet också. Drick under dagen.

Skapa ett inspirerande, snyggt och nyttigt skafferi/kyl/frys. Fin förvaring, rensa ut allt onyttigt. Snygga burkar, påsar, korgar blir fina med handtextade skyltar/text. Häll sirapen, oljan i fina glasflaskor, socker och sånt i fina burkar, kex och bröd i en fin korg osv. Känn energin och inspirationen när du öppnar ditt ”nya” skafferi och kylskåp!

Inspirerande matlagning och bak. Spara favoritredskapen. Köpa nya redskap om något ej fungerar. Vackra skålar, tillbringare kan fyndas på loppis! Gör en den mest fantastiska inramningen av den plats du lagar mat. Satsa på bra oljor, vinäger, kryddor, citroner, chili. Flätor av vitlök, då blir det roligare att laga mat! Fina växter efter säsong är också vackert.

Handla efter middagen, när du är mätt. Ett gammalt klokt råd som fungerar riktigt bra! Handla med hjärtat, ekologiskt, närodlat. Hellre en hembakad bulle än fuskbullar på affärn.

Se till att ha det riktigt bra när du lagar mat. Ställ fram ingredienserna (se vår matlagningshörna ovan). Tänd ett par ljus, Ta på dig ett fint förkläde. Laga gärna mat tillsammans, barnen brukar älska det! Är det helg så är ett glas rött inte så dumt tycker jag. Lyssna på inspirerande musik!

Börja dagen i världsklass.  Gör en frukostbricka som alltid står i kylskåpet med det du ska ha till frukosten. Pålägg, grönsaker, marmelader, yoghurt osv. Bara att ställa fram, hälla upp juice, ställa fram brödkorg och koka kaffe så har du frukosten kirrad.

Gör matplatsen till en plats där du vill sitta och njuta länge. Finporslinet är till för att användas, njutas av och kraschar det var det ju fint så länge det varade. Tänd ljus. Snittblommor eller dekorativ krukväxt (ex. ros) på bordet.

Sittplatserna runt bordet är viktiga. Se till att så många som möjligt sitter i kraftposition. Med uppsikt över rummet. De familjemedlemmar som behöver extra mycket trygghet bör sitta ”bäst” placerade. Se till att det inte finns några vassa hörn från hyllor/bänkar som är riktade mot någon som sitter och äter. Det ger ”vass energi”, eller Shar Chi som det kallas inom Feng Shui. Om det ej går att åtgärda så försök ”dölja” hörnet med växter eller något annat.  Dessa råd gäller också den plats där du står och lagar mat.

Ha ingen klocka där du sitter och äter. Det stör er matro. Låt maten ta tid och njut av att sitta tillsammans. Ni med barn…tur det finns barnfilm och andra mutor! :)

Fräscha krukväxter i fönstren.

Rätt ljus är viktigt! Bra arbetsbelysning samt mysbelysning där ni sitter och äter.

Skriv och berätta hur det går. Ställ frågor, kom med tips! Kom med feedback!

Det här inlägget postades i Inredning för själen. Bokmärk permalänken.

11 svar till Inredning för själen: Kost för inre styrka!

  1. Cecilia skriver:

    Hej där! Vad fin din blogg börjar bli :). Du skriver verkligen inspirerande…och börjar direkt tänka på hur jag har det i mina skåp!
    Att sätta mål gällande kosten låter klokt. Jag kan berätta att jag har varit dålig på att äta frukt men nu har jag kommit på att det beror på att frukten inte är lätttillgänglig i mitt kök. Därför har jag nu varit och beställt ett fint stort vitt fat i glas som jag ska placera på ett lätttillgängligt ställe vilket kommer göra, hoppas jag, att jag äter mera frukt. Så nu ser jag fram emot att fatet ska komma.
    Trevlig helg på dig och familen…Kramen / Cecilia

    • admin skriver:

      Cecilia: Åh va kul att jag inspirerat dig! Hur har du det i nya lyan? Nästa vecka kanske jag får komma förbi och ta en kaffe? Kram

  2. Cilla skriver:

    Som din blogg heter, så är det sååå inspirerande att läsa dina tips och titta på dina fina bilder! Jag försöker verkligen tänka på kosten, men som läget är idag äter jag det jag blir sugen på och alldeles för mycket socker. Efter förlossningen börjar det stora arbetet :) Jag tycker det är väldigt intressant att sätta mål för olika delar i livet, det ska jag verkligen tänka på.

    • admin skriver:

      Cilla: Det gäller ju att unna sig också, tror ej på att bara äta nyttigt. Gud så trist! Men sockersuget är förrädiskt, jag är så sjukt sockerberoende och skulle gärna dra ner på sötsakerna, men det är och det svåraste tycker jag. Nu ska du bara njuta och äta precis det du vill min vän. Snart kommer vi och hälsar på er… Kram

  3. Emma skriver:

    I och med att jag är mammaledig spenderar jag mer tid hemma. Känner att de gör så stor skillnad med ”Vardagslyxen” du berättar om. Fruktfat och fina burkar är något jag ska införskaffa! En enkel karaff till maten, och fint porslin till vardags är också något jag anammat.
    Ser redan fram emot nästa inlägg :)

    • admin skriver:

      Kul att du gillar denna ”kurs” eller vad man ska kalla det. Vardagslyxen ger guldkant på tillvaron och det gäller ju att leva sitt liv i världsklass, eller hur? IKEA har fina glasburkar för skafferiet till bra pris. Jag skriver med vit penna på vad som är i bara för att det är så fint. Gamla plåtburkar är också fint, det kan man fynda på loppis!

  4. Hanna skriver:

    Operation städa ur skafferi & kyl börjar nu! Finns nog en hel del som bara står också, och gör att det är proppfullt jämt. Hur kan det komma sig att matförvaringen oftast är överknökad med olika flaskor och burkar, och ändå finns det ”inget att äta, vi gör pannkaka idag igen”. Nu blir det andra bullar!

  5. admin skriver:

    Hanna: Håller med dig! Burkarna invaderar kyl och skafferi! Lycka till med rensningen och njut av energin som kommer när du är klar! Kom ihåg att njuta!

  6. Kosttillskott skriver:

    Tack for ett intressant och informativt inlagg!

  7. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this write-up and also the rest of the site is extremely good.

  8. tbdress skriver:

    Seriously a good deal of helpful material!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>