Vad blir det för mat?

Åh va drygt det är med vardagsmaten ibland. Att den ska handlas, planeras, lagas. Vi försöker smita undan genom att bjuda in oss själva på middag hos utvalda grannar/släkt, göra storkok så man har ett gäng rätter i frysen samt göra superenkla rätter typ potatisbullar (ej home made). Men jag måste ändå slå ett slag för matlistan. Även om jag ofta kommer på ett system som vi håller oss till i typ 2 dagar. Men ändå, det finns så många fördelar med att göra en matlista. Det blir enklare att handla och man slipper fundera så mycket på vad som ska lagas. Här är några inspirerande tips:

#1 Låt gärna barnen vara med och planera matlistan. Då är chansen större att de också äter maten.

#2 Ha olika teman för olika dagar, till exempel:
måndag:       Vegetariskt
tisdag:           Fiskrätt
onsdag:         Färsrätt (vegofärs om man vill)
torsdag:        Pannkaka eller våfflor
fredag:          Fredagmys
lördag:          Barnens val
söndag:         Föräldrarnas val

#3 Skriv maträtterna på magneter eller post-it lappar så kan du flytta dem till en ny vecka

#4 Skriv en lista med enkla rätter att ta till om tiden inte räcker till

#5  Upplägget vi kör nu (på bilden) är följande: Barnen får komma på massor av rätter, vi vuxna lägger till några egna favoriter :). Överst är alla rätter som vi inte har möjlighet att laga nu, i mitten fäster vi de rätter vi har ingredienser till just nu (alt. finns färdiga i frysen) och längst ner är veckans dagar där vi fäster aktuell meny. Fördelar med upplägget är att man kan flytta om enkelt och att barnen kan hjälpa till att göra veckans meny.

Kommentera gärna med dina bästa tips!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.