Sömntips för lite äldre barn

Utvilade barn är ofta enklare att hänga med. Barnens sömn är dessvärre ett område som du inte kan påverka särskilt mycket. Att få barn att somna en viss tid är omöjligt att tvinga fram. Däremot kan man ha olika knep för att barnet ska komma i säng en viss tid. Här är några praktiska tips som kan underlätta:

Lugna aktiviteter i sängen
När barnet kommit i säng tycker jag det är helt okej med lugna aktiviteter innan de somnar. Vi brukar läsa tillsammans i stora sängen. Större barn kan läsa själva om de vill. Här är exempel på andra aktiviteter:
·      Lyssna på ljudbok/podcast/lugn musik
·      Läsa eller titta i böcker
·      Färglägga i målarbok
·      Skriva eller rita

Varva ner innan
Se till att barnet har lugna aktiviteter en stund innan läggdags. Dämpa gärna ljuset en stund innan läggdags.
Ingen skärmtid sent på kvällen
Begränsa barnets tid framför tv:n, datorn eller surfplattan en timme före läggdags. Det blå ljuset från bildskärmar gör att vi människor inte känner av kroppens naturliga trötthet lika lätt. Därför luras vi att vara vakna längre än vad som är hälsosamt.

Ha mörkt och svalt
Använd riktigt bra mörkläggningsgardiner (vi har dubbla). Se också till att rummet är behagligt svalt och att sängkläderna är anpassade för årstiden.

Lämna sovrumsdörren på glänt om barnet inte vill ha helt mörkt men mörklägg när barnet somnat.

Skippa socker på kvällen
 När barnet blir lite äldre är gröt bra kvällsmat! Undvik ”söta” mål på kvällen t.ex. söt yoghurt, juice, söta flingor och liknande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.