Tips för att få barnen att äta mer frukt och grönt:

#1 Skär upp frukt och grönsaker det går ofta åt i ett nafs! 

#2 Ställ fram grönsaker innan maten när är barnet som hungrigast.

#3 Byt namn på nyttigheterna till skojiga namn!

#4 Snabbaste grönsakerna som inte ens behöver skäras: Minimorötter, ärtskidor, grön sparris samt majs på burk.

#5 Du kan hacka grönsaker som lök, morötter, palsternacka mm och frysa in för att spara tid. 

#6 Riv morot och palsternacka i Quornfärssåsen/Köttfärssåsen. Pannkaka och biffar är perfekta gömställen för grönsaker. 

#7 Mixa bönor eller kokta grönsaker och ha i såser och grytor. Perfekt för barn som inte gillar bitar av grönsaker

#8 Baka morotskaka, bönbrownies eller andra nyttiga godsaker.  

#9 Mot slutet av pastans koktid kan du slänga i fryst broccoli, frysta ärtor eller förkokta gröna bönor. Eller prova hyvla ned långa strimlor av morot eller squash som får koka med någon minut.

#10 Grilla grönsaker på sommaren. Favoriter hos oss är majskolvar, kål, ärtskidor, sallad och sparris

#11 Gör Smoothies och milkshakes. För att spara tid, gör färdiga frukt/grönsaksblandningar i frysen med dina favoriter. Förvaras bäst i zip-påse i portionsstorlek. 

#12 Gör egen isglass genom att frysa in smoothies i glassformar. Där kan du gömma både frukt och grönt. Frys lager för lager om du vill göra glassarna i flera färger. 

# 13 När barnet tjatar om godis och annat onyttigt i affären säg: Du får välja vilken frukt du vill. Låt barnet gå loss och upptäcka exotiska frukter och bär. 

#14 Låt barnet ha minigafflar att fånga grönsakerna med eller servera frukt och grönt på spett eller som klubbor. 

#15 Gör en stor sats syrade grönsaker, gott till det mesta!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.